Utjelovljenje nas dotiče tamo gdje živimo i gdje nas boli. “A sve je to bilo da se izvrši što je Gospodin rekao po proroku: ‘Evo, Djevica će začeti i roditi sina i dat će mu ime Emanuel’ – što znači: Bog je s nama.” (Matej 1,22.23).
Vrlo često je slučaj da za manjine, siromašne, potrebite, nedovoljno obrazovane i one s nedostacima, vlade imaju samo loše savjete: Izvucite se s pomoću vezica na svojim čizmama – ili sami si pomognite!
U rasno polariziranom društvu u kojem jedni imaju, a drugi nemaju, mnogi ljudi s dna gospodarske ljestvice nemaju ni čizme, a kamoli vezice. Ironično je da su mnogi tvrdokorni promicatelji pristupa “ono što imam je moje” upravo vjerski fundamentalisti, izraziti domoljubi.
Koji je onda ispravan pristup ljudima u velikim potrebama? Najbolji pristup ugroženim ljudima, najbolji pristup ljudima u nevolji, najbolji pristup ljudima u velikoj potrebi jest pristup koji je Bog upotrijebio u svom postupanju prema nama. Utjelovljenje Božjeg Sina nije samo najveća tajna svih vremena, već je ono i najveće dobročinstvo u cijeloj povijesti. Ako niste evolucionist morate se pitati zašto je toliko ljudi zapalo u tako strašne potrebe, zašto su bez osnovnih životnih sredstava, a očito i bez načina da dobiju to što im je potrebno?
Zar se nije dogodio napredak u evolucijskom procesu? Ako ste evolucionist, možete pomisliti kako su ti ljudi nastali od majmuna ili ameba ili nečeg sličnog, što nije dovršilo svoj rast. Ali, ako vjerujete Božjoj Riječi koja kaže da su svi ljudi, veliki i mali, punašni i mršavi, bijeli i crni i žuti, stvoreni na Božju sliku, dostojanstveni, ako vjerujete tomu, onda se trebate pitati što se dogodilo da je toliko njih tako nisko palo?
Kako je počela zbrka
Počela je u Edenu. Savršeno okruženje, savršeni svijet sa savršenim ljudima. Bila je potrebna samo jedna odluka. Samo jedan korak. Trebao je samo jedan čin neposlušnosti. Nije bitno koliko velik. Kada se odvojite od Božje Riječi, od Božjeg plana, od Božjih obećanja, onda morate pasti. Vidite, nema ničega što mi možemo učiniti da poboljšamo ono što je Bog učinio. Ako se to nalazi ovdje (pokazuje na Bibliju), onda je to ispravno! Ako se nalazi ovdje, onda je to upravo ono što nam je potrebno! Ako je to Božja Riječ, onda će nas ona uzdići i spriječiti da padnemo.
U trenutku kada se Bog utjelovio čovječanstvo je palo na najnižu razinu, prevladavali su politički nemiri i pobune u društvu. Pravo je izjednačeno s moći. Svjetovno i profano uzdignuto je iznad svetog i sakralnog. Ljudski je razum prevagnuo nad “tako kaže Gospod”. Moralno prosuđivanje izopačeno je pohotnim željama. Pravda se prodavala najbogatijem ponuđaču. Ljudski je život malo vrijedio. Lažni su bogovi, načinjeni na ljudsku sliku, štovani diljem svijeta dok je istinski i živi Bog prezren. Čak su i judaistički vođe bili pokvareni svjetovnom filozofijom i vlastitim vjerskim tradicijama.
Izaijino proročanstvo bilo je doista istinito (Izaija 60,2). Rekao je: “A zemlju, evo, tmina pokriva, i mrklina narode.” Tako je bilo u vrijeme utjelovljenja. I Adam i svaki naraštaj nakon njega se sve više udaljavao od Boga. A svijet bez Boga je svijet bez svjetla. Svijet bez Boga je svijet bez ljubavi. Svijet bez Boga je svijet bez milosti. Svijet bez Boga je svijet bez mira. Bez pravde, bez milosrđa, bez nade, bez života. Bez Boga smo beznadno izgubljeni u svojim prijestupima. Bez Boga smo beznadno zapetljani u svoju pokvarenost. Bez Boga smo beznadno privezani za svoje požude. Bez Boga smo beznadno uhvaćeni u vlastite slabosti. Drugim riječima, bez Boga nema nade.
Želim da zapazite da je Božji odgovor na patnju, oskudicu i na ljudske potrebe potpuno drugačiji od našeg. (Ovo je samo ilustracija, nije stvaran događaj.) Neki se čovjek našao u nadirućem vodenom vrtlogu riječne poplave. U ovim okolnostima našao se blizu grane nekog drveta, te se pokušao uhvatiti. No, ruke su mu mokre i sklizave, a tijelo mu promrzlo i slabo. Čovjek tada opazi neke ljude kako stoje sigurni na obali, pa očajnički pozove upomoć. Oni mu odgovore: “Izvuci se s pomoću remena na čizmama.” Ili: “Da sam ja na tvom mjestu, ja bih…” Ili: “Što ti se dogodilo? Kako si samo dopustio da upadneš u ovako strašnu nevolju?”
Možda bi malo bolje zvučalo kad biste čovjeku rekli: “Drži se, bacit ću ti baterijsku svjetiljku, suhu odjeću, kompas i čamac na napuhavanje. I ne zaboravi, moraš paziti!” Možda bi to bilo malo bolje nego diskutirati o tome kako je uopće došao u takvo stanje. Ali, ne bi bilo puno bolje! Kada smo mi, ti i ja, tonuli u grijeh, Bog nam nije davao dobre savjete. Kada smo tonuli u grijeh, Bog nije raspravljao o tome kako smo postali grješni. Kada smo tonuli u grijeh, Bog nas nije korio zbog naše ludosti i gluposti. Kada smo tonuli u grijeh, Bog nam nije dobacio prsluk za spašavanje. Nije nam dodao kompas. Nije u vodu bacio baterijsku svjetiljku. Nije nam dodao veslo ili splav. Kada smo mi tonuli u grijeh, Bog je skočio u vodu k nama. To je utjelovljenje! Bog je došao dolje gdje smo mi. Bog se uprljao, poput nas. Bog je došao gdje mi jesmo, kako bi nas mogao podići tamo gdje smo trebali biti.
“Evo, Djevica će začeti i roditi sina, i dat će mu ime Emanuel – što znači: Bog je s nama.” (Matej 1,23). Da bismo potpuno shvatili značenje ovog retka, moramo razumjeti tko je Bog i kako se Bog prirodno odnosi prema grijehu.
Nikada previše bijedan za Boga
U Prvoj Timoteju 1,17 piše: “Kralju vjekova” – On je kralj Bog. “Kralju vjekova, besmrtnomu, nevidljivomu, … (KS), jedinome premudrome Bogu… (DK)”
Znanje je jedno. Informiranost je drugo. Shvaćanje je sasvim nešto treće. Ali, ako nemate mudrost, ako ne znate kako primijeniti informaciju… Sve potrebne podatke možete imati na jednom mjestu. Koje je to mjesto? To je Kongresna knjižnica. Možete imati sve znanje, ali to neće promijeniti vaš način života. Potrebna vam je mudrost. A samo je Bog jedini premudar, jedini koji od početka zna kraj. Pavao kaže: “…jedinom Bogu, čast i slava u vijeke vjekova! Amen.” (KS) K tome dodajmo ono što čitamo u Hebrejima 7,26. Tamo piše: “Uistinu takav nam je veliki svećenik…” Dakle, On je kralj Bog, vječni Bog, besmrtni Bog, nevidljivi Bog, jedini premudri Bog, jedini dostojan časti i slave, štovanja i veličanja. Dodajmo i činjenicu da je postao jedno s nama. Onaj koji je bio “svet, nevin, neokaljan, sasvim različit od grješnika i uzvišeniji od nebesa” (Hebrejima 7,26). Imamo svetog, pravednog Boga koji postaje dijelom grješnog stvaranja. Pogledajmo što stoji u Hebrejima 12,29: “…naš je Bog oganj koji proždire.” Grijeh ne može postojati u Božjoj blizini osim ako On ne učini nešto kako bi spriječio da bude uništen. Drugim riječima, Bog ima nultu toleranciju na grijeh. Ali nekako, na neki način, iz nekog razloga Bog je slab na grješnike. Mrzi djelo, mrzi čin, mrzi misao, ali ljubi osobu.
“Da, Bog je tako ljubio svijet da je dao svoga jedinorođenog Sina da ne pogine ni jedan [sviđa li vam se ovo? Bez obzira imate li ‘remen na čizmama’ ili nemate, imate li sreće u životu ili ne, jeste li rođeni privilegirani ili ne!] koji u nj vjeruje, već da ima život vječni.”
Stoga On nije Bog koji se sklonio od nas. On je Bog s nama. On nije Bog sit naše gluposti, već je Bog s nama. On nije Bog zgrožen nad našim ponašanjem da se okrenuo od nas, već je On Bog s nama. On nije Bog ravnodušan prema nama, On je Bog s nama. On nije Bog koji ratuje protiv nas, On je Bog s nama. On nije Bog koji je otišao na odmor, On je Bog s nama. On nije nenazočni upravitelj. On nas nije napustio. On je Bog s nama, Emanuel, Bog s nama.
Bog s nama u teškoćama. Bog s nama u razočaranjima. Bog s nama u patnjama. Bog s nama nevolji. Bog s nama u slabost. Bog s nama u žalosti. Bog s nama u bolu. Bog s nama u bolesti. Bog s nama u kušnjama. Bog s nama u nedaćama. Bog s nama u trpljenju. Bog s nama u smrti. Gdje god smo mi, On je Bog s nama. Ne možeš odlutati predaleko. Ne možeš pasti preduboko. Ne možeš ostati u grijehu predugo.
Za Isusa ni jedan serijski ubojica nije previše hladnokrvan; ni jedan ovisnik o heroinu ili kokainu nije preveliki ovisnik; ni jedan nastrani zlostavljač djece ili ovisnik o pornografiji nije previše izopačen; ni jedan zatvorenik osuđen na smrt nije otišao predaleko; ni jedan teško oboljeli od AIDS-a nije previše zarazan; ni jedan farmer koji zlostavlja ženu i dijete nije previše odvratan; ni jedan rasist koji podmeće bombe u crkve, piše nedolične epitafe ili nosi bijelu kapuljaču nije preveliki fanatik; ni jedan ženskar, bludnik ili svodnik nije preduboko pao. Bog je Bog s nama.
Bog nam je toliko blizu da u originalnom jeziku stoji “s nama Bog”, a ne “Bog s nama”. Bog nam je toliko blizu da nas međusobno ne može razdvajati niti prijedlog. Razmislite! Pravedni služi kaznu za nepravednog, bezgrješni plaća cijenu za grješnog, pošteni se uprljao zbog nepoštenog, sveti je sve činio za nesvetog. Zamislite to! Adam i Eva su pali u Edenu, donoseći kraljevstvo tame. Ali od Betlehema Isus je donio svjetlost, kraljevstvo milosti. A jednog dana, i to vrlo skoro, s Gore Siona On će donijeti kraljevstvo slave.
Snaga volje ne djeluje
Dopustite mi da još nešto istaknem prije no što završim. Nešto treba reći o snazi volje: Snagu volje ne možete rabiti kad se radi o grijehu. Ne možete se riješiti AIDS-a vježbanjem sklekova. Naravno da je potrebno istaknuti odlučnost. Ona nam je potrebna. Želim samo reći da odlučnost ne djeluje na grijeh. Pedofilija se ne liječi trčanjem što više krugova. (Halo, vi tamo!) Ne možete ispraviti ovisnosti ili zlostavljačke sklonosti vježbanjem trbušnih mišića.
Hrabrost, egoizam, upornost i ambicija odlično djeluju kad je u pitanju Wall Street. No, kada se radi o grijehu, tad su nedjelotvorni. Ne pomažu kod ponosa. Ne pomažu kod požude. Ne pomažu kod zavisti. Ne pomažu kod egoističnosti. Ne pomažu kod ljutnje. Ne pomažu kod osvetoljubivosti. Vidite, grješnom je umu potreban Kristov um. Neobnovljeno srce treba Kristovu krv. Volja zagađena grijehom mora se pokoriti Kristovoj volji. Jedni način za oslobađanje od grijeha jest moć Svetoga Duha. A ta se moć ne može primiti bez moći koju ima Kristova krv.
Emanuel je Bog s nama koji je sebe stavio na raspolaganje, uključujući se u situaciju, čineći nemoguće mogućim, otvarajući zatvorena vrata i nalazeći izlaz iz bezizlaznosti.
Bog je prešao na našu stranu da bi nas mogao uzeti na svoju stranu. Bog je ušao u borbu kako bi je mogao voditi za nas. Bog je preuzeo našeg neprijatelja da bi mogao poraziti onoga koji je porazio nas. Đavao želi da ljudi misle kako su im potrebni samo blagoslovi. (Sad me slušajte!) Isus nas je s neba mogao blagosloviti, da su nam trebali samo blagoslovi. Mogao ih je napisati. Mogao ih je samo izgovoriti. Mogao ih je samo zaželjeti. Ali ono što je nama potrebno dublje je od samih blagoslova. Važniji od samih blagoslova je Onaj koji daje blagoslove.
Vidite, mogli biste osvojiti jackpot, ali bez Boga koji je darivatelj blagoslova, on ne bi ništa vrijedio. Mogli biste dobiti muškarca svojih snova, ženu svojih snova, ali bez Boga, vaš se san može pretvoriti u noćnu moru.
Mogli biste napredovati do boljeg položaja na poslu ili dobiti posao u nekoj bogatoj kompaniji. Plaća bi vam mogla skočiti za par nula. Bez Boga možete sve to imati, možete dobiti sve što svijet pruža, ali to je otprilike to. Što ste zapravo dobili? Četrdeset, pedeset, šezdeset godina bijede, i onda kraj? Potreban vam je Onaj koji blagoslivlja, a ne samo blagoslovi!
A tko je On? Kako mu je ime? Pitajte Adama i Adam će vam reći da Mu je ime “ženin rod” koji će zmiji zdrobiti glavu. Tko je On? Kako mu je ime? Pitajte Abrahama i Abraham će vam reći da Mu je ime “Melkisedek, kralj Šalema”, knez mira. Pitajte Jakova i Jakov će vam reći da je On “Šilo, od plemena Judina”. Pitajte Izaiju i on će vam reći da Mu je ime “Savjetnik divni, Bog silni, Otac vječni, Knez mironosni”. Pitajte Jeremiju i reći će vam da je On Davidov izdanak, “Jahve, Pravda naša”. Recite Danielu da posvjedoči i Daniel će vam reći da je On “Mesija”, pomazanik koji treba doći. Tko je On? Pitajte Hošeu i reći će vam da je On “Jahve, Bog nad Vojskama, Jahve je ime Njegovo”. Pitajte Ivana Krstitelja i reći će vam da je On “Jaganjac Božji koji uzima grijeh svijeta”. Pitajte Jahvu tko je On? A Jahve će s neba povikati: “Ovo je Sin moj, Ljubljeni moj koga sam odabrao! Njega slušajte!”
Upitajte Njegove učenike i reći će vam da je Njegovo ime Isus. On je naš ljiljan u dolu, svijetla zvijezda jutarnja, Onaj koji je sav ljubak. On je naš zaklon, naša stijena i sklonište u oluji.
Možete pitati čak i kneza sila tame, a on će morati reći istinu pred Isusovim licem. Reći će: “Znam tko si, Svetac Božji”. Jednoga će se dana svako koljeno saviti i svaki će jezik priznati Isusovo ime.
Pitajte osobno Isusa tko je On? Isus će vam reći: “Prije nego je Abraham bio, Ja Jesam”. “Ja sam kruh života. Jeste li gladni? Ja sam kruh gladnima!” Pitajte Isusa tko je On? Reći će vam: “Ja sam vrata. Ja sam ulaz u Očevu blizinu.” Tko si ti, Isuse? “Ja sam put, istina i život… Nitko ne dolazi k Ocu osim po meni.” Tko si ti, Isuse? “Ja sam Alfa i Omega, Prvi i Posljednji, Početak i Svršetak”. Isus je početak i kraj. Isus je naše spasenje.
Jonathan A. Thompson