Kada se spomenu osnovne biblijske doktrine, mnogi ljudi — a možda čak i vi — uzdišu od dosade očekujući ponavljanje suhih teoloških činjenica koje smo čuli već mnogo puta. Svi osjećamo da nešto nedostaje kad se istina svede samo na skup spoznajnih činjenica i zahtjeva o ponašanju.
Evo jedne činjenice s kojom se trebamo suočiti: nijedna od biblijskih doktrina pojedinačno ne sadrži istinu, pa čak ni sve one zajedno. Nijedna od doktrina ne sadrži istinu sve dok u svoje središte ne stavi Kristovu ljubav i dok je ona ne prožme. Zbog toga je apostol Pavao rekao “kako je u Isusu istina”. (Efežanima 4,21)
Što to točno znači?
Možda se sjećate da je Isus jednom rekao “upoznat ćete istinu, a istina će vas osloboditi”, i kasnije dodao “Ja sam … istina”. (Ivan 8,32; 14,6) Shvaćate bît, zar ne?
Istina nije samo skup apstraktnih podataka koje treba zapamtiti, navoditi i o kojima treba raspravljati. Istina je Osoba, a njezino je ime Isus. U odnosu s Isusom nalazi se oslobođenje od svega što nas sputava i veže — poimence — od naše slomljenosti i srama koji dolazi nakon nje.
Kakva je onda “istina” kad se propovijeda izvan Isusa? Pa, kao prvo, istina koja se iznosi odvojeno od Isusa je puko iznošenje sirovih i beskorisnih podataka o osobnosti i karakteru. Ona za vas nema lice, srce ili osobne želje. Drugo, istina odvojena od Isusa je osjećajno bespoštedna — sve što ona može jest nametnuti krivnju i povećati strah. Ona ne može spasiti, izliječiti ili promijeniti ljudsko srce.
Ne bi bilo pretjerivanje kad bi se reklo da je duhovno nasilje propovijedati popis doktrinalnih istina i mjerila ponašanja, a da se ne propovijeda Isusa kao Istinu, i to s velikim I. Pavao kaže da “slovo ubija” (2. Korinćanima 3,6), i time želi reći da gole činjenice o istini, koje se propovijedaju bez Isusa kao živog središta punog ljubavi i suosjećanja, samo imaju smrtni učinak na duhovnoj, osjećajnoj i razumskoj razini. “Istina” koja ne proslavlja Isusa može samo udaljiti ljude od Boga, otjerati ih u očaj ili u njima izazvati osuđivački duh farizejstva. S druge strane, vidimo Isusa u predivnoj ravnoteži između dvaju ključnih čimbenika koji se nadopunjuju: Ivan kaže da je Isus došao na naš svijet “pun milosti i istine” (Ivan 1,14).
Vidite li to?
Milost i istina!
Zašto je ovaj spoj tako važan?
Istina u kojoj nema milosti može samo nagomilavati sramotu nad grešnicima, dok milost udružena s istinom donosi iscjeljenje. Znači, nije nam potrebna suha istina — gole kosti doktrinalnih činjenica. Umjesto toga, potrebna nam je istina kakva je u Isusu — živo utjelovljenje Božje ljubavi.
Hajdemo onda u ovo što govorimo uvrstiti jednostavnu ali moćnu sliku. Doktrinalne istine Svetog pisma mogu se zamisliti kao niz prozora kroz koje možemo promatrati Božji karakter iz različitih kutova. Primjerice, zamislimo da je zgrada istine poput osmerokutne zgrade. Na svakoj od osam strana građevine nalazi se prozor. Svaki prozor predstavlja jedno doktrinalno vjerovanje ili nauk.
Dok gledamo kroz prozore, mi vidimo Isusa, i Isusa, i Isusa, i Isusa — kao istinitu i točnu objavu Božjeg karaktera.
Prozori su načinjeni da bi se gledalo kroz njih, a ne u njih. Svrha prozora je ispunjena kad je kroz njega moguće gledati. Nijedna biblijska doktrina nije dovoljna sama za sebe. Nijedna od istina ne stoji sama za sebe. One služe kao prozor kroz koji možemo vidjeti u Božje srce, kao prozor kroz koji možemo gledati u drugu dimenziju Božje ljepote. Tako je sa svakom biblijskom doktrinom.
O tome možemo razmišljati i na sljedeći način: mi zapravo imamo samo jedno vjerovanje, jednu doktrinu. “Bog je ljubav.” (1. Ivanova 4,8) To je to.
Mi ne vjerujemo u mnogo toga; mi vjerujemo u jedno, a to jedno ima mnogo dimenzija. Možemo uvijek govoriti o jednoj stvari, ali stvar u koju gledamo je zapravo uvijek ista, samo u nju gledamo iz drugog kuta. To je poput jednog stabla s mnogo grana. Poput jednog motora s mnogo pokretnih dijelova. Poput jedne rijeke s mnogo pritoka. Različite doktrine koje imamo služe svojoj svrsi samo do onog stupnja do kojega ih možemo povezati s ljepotom Božje ljubavi.
Bog je predstavljen našem svijetu na strašno pogrešan način; posebno preko religije koja govori kako predstavlja Njega. U kojem obliku se javlja ovo pogrešno shvaćanje Božjeg karaktera? U doktrinama! U sustavu vjerovanja! Mnogi ljudi na ovom svijetu se boje Boga, i to ne zato što Ga poznaju onakvog kakav On zapravo jest, već zbog pogrešnih tvrdnji koje su čuli o Njemu u obliku vjerskih nauka ili doktrina.
Bog je svoje sljedbenike pozvao da svijetu objave poruku koja prikazuje Boga kao dobrog Boga, kakav On doista jest. Ako se ispravno razumije, teološki sustav ima mogućnost da svijetu ponudi predivnu sliku o Bogu, sliku kakvu svijet dosad još nije vidio. Neka naša vjerovanja i učenja budu poput niza prozora koji oslobađaju i kroz koje se jasno može vidjeti Božji karakter.
Ty Gibson