„Kad Jaganjac otvori peti pečat, vidjeh pod žrtvenikom duše zaklanih zbog riječi Božje i zbog svjedočanstva što ga imahu.“ (Otkrivenje 6,9)
Simbolički jezik ovoga teksta kao da napominje da kršćani neće potpuno objaviti Evanđelje svim narodima (Matej 24,14), sve dok kao Božji narod ne postanu dovoljno odlučni da i svoj život polože za one kojima propovijedaju. U prošlosti su mnoga misionarska područja otvarana samo uz mnogobrojne kršćanske žrtve. I današnja „teška područja“ u islamskim i hindustičkim zemljama mogu zahtijevati slične žrtve.
John Fisher je ovako opisao stanje u kršćanskom svijetu: „Uperi pištolj u čelo svakom od 60 miliona ljudi koji sebe smatraju novorođenim kršćanima. Kaži im da ćeš pucati ukoliko se ne odreknu Krista, pa ih onda ponovno prebroj. Mislim da bi se tada, kao i u Gideonovom slučaju, trupe razbježale. U stvari, danas cijena i ne bi trebalo biti tako visoka! Zaprijetite da ćete im oduzeti TV uređaj i rezultat će biti isti. Kada vjera postane jeftina, lako se odbacuje!“
Krajem devetnaestog stoljeća, misionar Hudson Taylor tražio je dragovoljce da mu pomognu u njegovoj misiji u Kini. Govorio je da su mu potrebni „ljudi i žene… koji će biti spremni staviti Isusa, Kinu i duše, na prvo i najviše mjesto u svemu i u svako vrijeme – čak i ispred svog života.“ Ovakvo je predanje vrlo brzo bilo stavljeno na probu. Boksački ustanak 1900. godine, odgovor na neosjetljivost mnogih zapadnjaka u Kini, imao je kao posljedicu ubojstvo 188 protestantskih misionara i oko 30 tisuća kineskih kršćana. Međutim, to je dovelo i do trostrukog brojčanog porasta kršćana u dekadi koja je uslijedila.
Godine 1986. na ulici u Brooklynu propovjednik je pozvao prolaznika da prihvati Isusa kao jedini put pomirenja sa Bogom. Čovjek se naljutio i kazao da ima pištolj, ubio bi propovjednika. „Vi govorite o Nebu“, prosiktao je kroz zube, „hajdemo vidjeti koliko ste spremni umrijeti!“ Kako će netko u takvom trenutku odgovoriti posljedica je nagomilanog utjecaja mnogih malih odluka donesenih tijekom vremena. Većina od nas nikada se neće naći u položaju da izgubi život zbog svoje vjere. Međutim, ako se budemo našli vjerni u malim probama s kojima se suočavamo svakoga dana, bit ćemo dobro pripremljeni za konačnu probu s kojom se možemo suočiti.
Što se tiče događaja u Brooklynu, revolveraš je jednostavno otišao svojim putem, ali se sljedeće večeri vratio zamoliti za oproštenje i upitati gdje je crkva u kojoj služi propovjednik s kojim je razgovarao. Vjera mučenika uvijek rađa novu vjeru, bez obzira da li je netko poginuo za nju.
Gospode, ne poznajem mnogo „vjeru mučenika“. Volio bih poživjeti još koju godinu, ali Te molim, živio kratko ili dugo, pomozi mi da Ti ostanem vjeran! (Jon Paulien, Evanđelje s Patmosa)