“Prema tome, izbor nije stvar onoga koji hoće ni onoga koji trči, već Boga koji se smiluje.” (Rimljanima 9,16)
“Milost” je ključna riječ u Rimljanima 9-11. Naime, vrhunac ove cjeline je misao da je “Bog zatvorio sve ljude u neposlušnost da im se svima smiluje” (Rimljanima 11,32). U ova tri poglavlja milost u vezi s Bogom spominje se devet puta, a samo dva puta u ostatku Poslanice Rimljanima.
Ali premda Rimljanima 1-8 ne sadrži riječ “milost”, ova misao je ugrađena u ovim poglavljima. Pavao je pokazao da su sva ljudska bića sagriješila i zaslužuju smrt. Ipak, Bog im je dao plan opravdanja po vjeri samo ako Ga prihvate.
Kamen temeljac Božjeg milosrđa u samim je temeljima pojma milosti i opravdanja po vjeri. Spasenje je moguće zato što je Bog milostiv: On je odlučio milostivo postupati prema ljudima. Zato Bog nije, kao što je Pavao pokazao u Rimljanima 9,6-13, samo slobodan izabrati ili predodrediti, već je On odlučio odabrati za spasenje na temelju milosti. Sve što obuhvaća Božja misija i plan spasenja izravno proistječe iz Njegove milosti.
Današnji redak jasno kaže da sve ovisi o Božjoj milosti. Ljudi mogu željeti da Bog bude milostiv a ne pravedan po strogom slovu Zakona, ali koliko god oni to željeli ili o tome maštali, oni na to ne mogu utjecati ili prisiliti Boga da bude takav.
Milost, a ne ljudski napori, vode spasenju. Bog je milostiv zbog svoje odluke. Pavao rabi slikovitu riječ u ovom retku koja doslovno znači “trčati”. Ova se riječ rabila za atletske utrke na stadionu i podrazumijeva ulaganje napora do granice izdržljivosti u pokušaju napredovanja. Ali, Pavao nas podsjeća, svi naši napori, čak i naši najgorljiviji napori, ne mogu nas osloboditi osude. Sve ovisi o Božjoj odluci da bude milostiv onima koji su zgriješili. Čak i Božje postupanje prema Abrahamu, Izaku i Jakovu, (u kontekstu Rimljanima 9,6-13) mora se promatrati kroz Njegovu milost budući da su svi oni bili grešnici.
Zato riječ “milost” nije samo ključna riječ u Rimljanima 9 do 11 već i cijele Poslanice i cijelog plana spasenja. Mi možemo biti zahvalni što je Bog koji se objavio Mojsiju (i Pavlu) “Bog milosrdan i milostiv, spor na srdžbu, bogat ljubavlju i vjernošću” (Izlazak 34,6). (George R. Knight, Šetnja s Pavlom kroz Poslanicu Rimljanima)