„I anđelu Crkve u Pergamu napiši: “Ovo govori Onaj u koga je mač dvosjek, oštar. Znam gdje prebivaš – ondje gdje je Sotonino prijestolje – a čvrsto se držiš moga imena te nisi zanijekao moje vjere ni u one dane kad je Antipa, moj svjedok, vjerni moj, ubijen kod vas – gdje Sotona prebiva.“ (Otkrivenje 2,12.13)

Neki proučavatelji ovoga teksta smatrali su da je crkva u Pergamu bila sklona nagodbama. Time bi se mogla objasniti činjenica da joj se Isus obraća, preteći joj oštrim, dvosjeklim mačem. Njoj je bila potrebna duboka pronicljivost za koju bi je osposobila Božja riječ. „Živa je, uistinu, Riječ Božja i djelotvorna; oštrija je od svakoga dvosjekla mača; prodire dotle da dijeli dušu i duh, zglobove i moždinu te prosuđuje nakane i misli srca.“ (Hebrejima 4,12)

Crkva u Pergamu po svemu sudeći kao da je bila potpuno drugačija od crkve u Efezu, koja je imala zdravu nauku, ali joj je nedostajalo ljubavi. Pergam je, možda, bio najimpresivniji od sedam gradova navedenih u tom djelu Otkrivenja. Njegove ruševine leže na vrhu strmog brežuljka desetinama metara iznad ravnice. Najveća ruševina su ostaci amfiteatra, koji je mogao primiti 15 tisuća gledatelja. Uklesan u strmu padinu, gleda u dolinu prema zapadu.

Arheolozi su uzeli dio najspektakularnijeg od mnogih njegovih hramova, takozvani Pergamski oltar, i sagradili ga ponovno u unutrašnjosti muzeja u istočnom djelu Berlina. U hramu su postojale velike mramorne stepenice, skoro 7 metara visoke i 30 metara široke, okružene i nadvišene kolonadom u obliku potkovice, isklesane u mramoru. Bilo je to izvanredno umjetničko djelo, koje je vratilo povjerenje u čovjekovu sposobnost i snagu religije koju je predstavljalo. Takva veličanstvenost privlačila je pažnju usmjerenu paganskoj rimskoj religiji. Kompromis se vrlo lako mogao uvući u crkvu, tako lako da vjernici ne bi ni bili svjesni da se to dogodilo.

Snaga ljudskih dostignuća danas je čak i mnogo impresivnija. Divovski neboderi, zadivljujući tehnološki napredak, sjajni sportski događaji i priredbe, sve to lukavo nagovještava da se stvarni život nalazi u ljudskim dostignućima i oholosti. Božja riječ je oštar, dvosjekli mač, koji razobličava tu lažnu stvarnost i prikazuje je kao iluziju. Događaji, kao što je onaj od 11. rujna, naglašavaju točnost Isusove dijagnoze. Osim toga, moćni Pergam je danas potpuno u ruševinama.

Gospode, neka se vječne vrijednosti iz Tvoje riječi pokažu u mom životu. Pomozi mi da savladam svoju sklonost prema kompromisu. (Jon Paulien, Evanđelje s Patmosa)