„I vidjeh anđela: siđe s neba s ključima Bezdana i s velikim okovima u ruci. Zgrabi Zmaja, Staru zmiju, to jest Ðavla, Sotonu, i okova ga za tisuću godina. Baci ga u Bezdan koji nad njim zatvori i zapečati da više ne zavodi narode dok se ne navrši tisuću godina. Nakon toga ima biti odriješen za malo vremena.“ (Otkrivenje 20,1-3)
Da li se tih tisuću godina događa prije ili nakon Kristovog drugog dolaska? Teolozi su pokušali dati tri osnovna odgovora na to pitanje. Po postmilenijskom pristupu, Isus dolazi nakon tisuću godina ljudskog napredovanja. Iako popularan tijekom 19. stoljeća, u kome su obrazovanje i napredak znanosti učinili da mnogi povjeruju kako se o svijet popravlja, ovaj pristup, ipak, ne ispunjava biblijsko proročanstvo koje objavljuje da će prilike biti sve teže, što se više budemo približavali kraju (2. Solunjanima 2,8-12; 1. Timoteju 4,1-5; Otkrivenje 13-19). Osim toga, ovo gledište se ne slaže sa stvarnošću našeg današnjeg svijeta.
Premilenijsko gledište smatra milenij razdobljem od stvarnih tisuću godina nakon Drugog Kristovog dolaska. Po amilenijskom gledištu milenij nije stvarno razdoblje od tisuću godina, već simbol cjelokupne kršćanske ere od križa do Drugog dolaska. Izbor između ove dvije teorije ne stvara neku veliku razliku, bar što se tiče kršćanskog načina života.
Naš obiteljski dječji liječnik nedavno me je upoznao i sa četvrtim gledištem o mileniju. Rekao mi je: “Pomalo sam se umorio od svih tih sukoba oko toga da li će milenij biti prije ili nakon ili sada. Odlučio sam se za novo gledište.”
“A kako ono glasi”, upitao sam ga.
“Ja ga nazivam panmilenijalizam! To znači da će se na kraju sve srediti!”
Gledište na našeg liječnika je veoma razumno, zar ne? Međutim, ja, ipak, vjerujem da nam je apostol Ivan namjeravao reći kako će tisuću godina iz našeg teksta započeti prije Kristovog drugog dolaska. U vrijeme kada milenij bude započinjao, takve osobe kao što su Babilon i zvijer, već će napustiti pozornicu zbivanja (Otkrivenje 19). Početak milenija, također, dolazi nakon žiga zvijeri i nametnutog obožavanja lika zvijeri (Otkrivenje 13,15-17; 20,4)
Prema tome, ako Mileni počinje zajedno s križem (amilenijsko gledište) događaji opisani u Otkrivenju od 13-17. poglavlja morali bi se dogoditi prije križa. Koliko znam, ni jedan ozbiljan komentator Otkrivenja ne tumači knjigu na taj način. Iako želim poštovati vrstu teoloških dokaza, koje pobožni ljudi navode u korist amilenijskog gledišta, to mišljenje nema nikakve potvrde u tekstu samog Otkrivenja.
Gospode, sukobi koje ljudi ponekad vode oko značenja pojedinih biblijskih tekstova čine da se osjećam zbunjen i obeshrabren. Pomozi mi da budem siguran kako ćeš Ti na kraju sve dovesti u red i tada više neće biti nesigurnosti niti različitih tumačenja. (Jon Paulien, Evanđelje s Patmosa)