“Vaš govor neka bude: da, da – ne, ne! Što je više od toga, od Zloga dolazi.” (Matej 5,37)
Kako trebamo čitati Isusovu naredbu o prisegama? Trebamo li taj tekst čitati doslovno, onako kako se na prvi pogled čini da glasi? Ili tekst trebamo protumačiti u skladu s ostalim dijelom Novog zavjeta?
Ovo je vrlo važno pitanje, i to iz dvaju razloga. Prvo, mnogi će među nama prije ili kasnije biti pozvani da u sudu daju prisegu da će govoriti istinu, a mnogi su već dali zakletvu vjernosti prilikom sklapanja braka. Prema tome, ovo je pitanje vrlo praktične naravi i tiče se našeg svakodnevnog života.
I drugi je razlog praktične naravi. On ima veze s načinom na koji čitamo Bibliju. Pouka koja proizlazi iz teksta u Evanđelju po Mateju 5,33-37, kao i pouka iz teksta u Evanđelju po Mateju 5,29 o čupanju očiju pokazuju da doslovno čitanje teksta nije uvijek u skladu s Isusovim namjerama.
Doslovno značenje Isusovih riječi o zakletvi je da nikada, ni u kojem slučaju, ne smijemo davati prisegu. Nekoliko vjerskih skupina uključujući i kvekere, prihvaćaju takvo doslovno tumačenje. Međutim, takvo doslovno tumačenje ne uživa potporu ostalih tekstova Novog zavjeta. Recimo, prilikom svog suđenja Isus nije odbio da svjedoči pod prisegom (Matej 26,63.64). Ellen G. White ide dalje i dodaje: “Da je Isus u Propovijedi na Gori zabranio i sudsku prisegu, On bi prilikom svog suđenja prekorio prvosvećenika i na taj način, za dobro svojih sljedbenika, potkrijepio svoje učenje.” (Misli s Gore blagoslova, str. 87)
Ne samo da Isus nije imao ništa protiv obaveznih prisega već su ih i apostoli davali (Rimljanima 9,1; 2. Korinćanima 1,23). Tekst u Hebrejima 6,13 kaže da se i Bog zakleo sobom, “budući da se nije mogao zakleti nikim većim”.
Kršćanski život je vrlo složen i čovjek ne može uzeti samo jedan tekst i ponašati se kao da Bog nije imao ništa više reći o tom predmetu. Mi moramo stvoriti uravnotežene poglede o svim biblijskim učenjima ukoliko doista želimo shvatiti Božju volju.
Gospode, pomozi nam da bolje proučavamo Tvoju Riječ, da točnije tumačimo Tvoju volju. (George R. Knight, Hodati s Isusom po Gori blaženstva)