“Pazite da ne vršite svoje pravednosti pred ljudima da vas oni vide! Inače nećete imati plaće kod svoga Oca nebeskoga.” (Matej 6,1)
S ovim smo tekstom došli do još jedne velike razdjelnice u Propovijedi na Gori. Tijekom posljednjih šest mjeseci proučavali smo peto poglavlje Evanđelja po Mateju. To nam je poglavlje osiguralo tri velika kamena bloka koja trebamo ugraditi u svoj kršćanski život. Prvi su blok Blaženstva (Matej 5,3-12), koja objašnjavaju kakav treba biti karakter svakog kršćanina. Drugi je blok kršćansko svedočenje (Matej 5,13-16). Zatim dolazi treći, izuzetno važan blok pravednosti kršćanina (Matej 5,17-48).
U stanovitom smislu, u šestom se poglavlju nastavlja Isusovo izlaganje o pravednosti kršćanina. Međutim, dok tekst u Evanđelju po Mateju 5,17-48 govori o moralnoj pravednosti, prva polovina šestog poglavlja predstavlja nešto što bi se moglo nazvati vjerskom pravednošću.
Prvi dio poglavlja razmatra tri područja osobne pobožnosti – davanje milostinje, molitva i post. Budući da su to bila uobičajena djela židovske pobožnosti, Isus se služi tim područjima da bi objasnio načela koja se mogu primijeniti na sva djela pobožnosti. Drugim riječima, radi se o uzorcima, o primjerima pobožnosti, a ne o iscrpnom nabrajanju svega što spada u kršćansku praksu.
Primijetite kako Isus ne zapovijeda da kršćani čine ta djela. On jednostavno kaže: “Kada daješ milostinju…” ili “Kada se moliš….” On samo očekuje od građana nebeskog kraljevstva da čine ta djela. To je vrlo zanimljiva činjenica, jer je jedno od tih područja – post – u krilu protestantizma zapalo u krizu, neki ga čak smatraju srednjovjekovnim pretjerivanjem.
Molitva, post, davanje milostinje! Što ta tri područja imaju zajedničko? Sve su to primjeri djela pobožnosti; sve su to djela odanosti koja kršćani čine, povezujući se tako na praktičan način sa svojim nebeskim Ocem. Upravo zato se može kazati da tekstovi u Evanđelju po Mateju 6,1-18 opisuju kršćansku pobožnost.
Oče naš, pomozi nam danas dok se trudimo da činimo velika djela odanosti i pobožnosti koja predstavljaju neodvojivi dio kršćanskog života. (George R. Knight, Hodati s Isusom po Gori blaženstva)