“Tako i u sadašnje vrijeme postoji jedan Ostatak izabran po milosti.” (Rimljanima 11,4)

Pavao je do sada u Rimljanima 11 iznio tri dokaza o tome zašto zna da Bog nije odbacio Izrael: (1) on sam je bio Izraelac, (2) Bog je izabrao Izrael, (3) povijesni primjer Ilije.

Apostol sada iznosi i četvrti dokaz: da “u sadašnje vrijeme postoji jedan Ostatak izabran po milosti”. Kao što je i u Ilijino vrijeme ostalo sedam tisuća ljudi, tako je bilo i u Pavlovo vrijeme. Ovaj Ostatak nije bio ni plod njegove mašte niti pusta želja. Premda židovske vođe i većina Izraelaca nisu prihvatili Evanđelje, Jakov je mogao reći Pavlu tijekom jednog njegovog posjeta Jeruzalemu da “je tisuću Židova prigrlilo vjeru”. Čini se da Jakov misli na Židove u Judeji i okolici (Djela 21,20). Bog nije odbacio svoj narod.

Jedna od najzanimljivijih riječi u današnjem retku je “Ostatak”. Stari zavjet prikazuje Ostatak Izraela kao one Izraelce koji su ostali vjerni Bogu. Tako je postojao Izrael unutar Izraela. Isto možemo reći i o Crkvi tijekom vjekova. Uvijek je postojala Crkva unutar Crkve. Luther je to izrazio drugim riječima kada je govorio o vidljivoj i nevidljivoj Crkvi. Članovi organizirane Crkve su vidljiva Crkva. Nevidljiva Crkva se sastoji od onih koji imaju živu, “po vjeri”, zajednicu s Bogom. Nevidljiva Crkva je ta koja u sva vremena čini Božji Ostatak.

Gerhard Hasel ističe da Biblija rabi pojam ostatka na tri načina. Prvo, Biblija ponekad govori o povijesnom ostatku kojeg čine oni koji su preživjeli neku katastrofu, kao što je rat. Drugo, postoji “vjerni Ostatak” koji se od prve skupine razlikuje svojom istinskom duhovnošću i vjerom u Boga. Ovo je Ostatak na koji Pavao misli u Rimljanima 11. Onda nailazimo i na eshatološki Ostatak kojeg čine oni koji prolaze kroz apokaliptičku krizu na kraju vremena i “izlaze kao pobjednici i baštinici vječnog kraljevstva”.

Bog govori o tom vjernom, eshatološkom Ostatku u Otkrivenju 12,17: “Tada, obuzet gnjevom protiv Žene, Zmaj ode da vodi rat protiv ostalih iz njezina potomstva, protiv onih koji vrše Božje zapovijedi i čuvaju Isusovo svjedočanstvo.”

Gospod će do samog kraja imati svoj Ostatak. (George R. Knight, Šetnja s Pavlom kroz Poslanicu Rimljanima)