„Iz usta mu izlazi oštar mač kojim će posjeći narode. Vladat će njima palicom gvozdenom. On gazi u kaci gnjevne srdžbe Boga Svevladara. Na ogrtač, o boku, napisano mu ime: Kralj kraljeva i Gospodar gospodara.“ (Otkrivenje 19,15.16)

Izraz “srdžba, (žestoki) gnjev” je skoro neprevodiv.  Doslovan prijevod bi mogao glasiti: “On gazi u vinskoj preši žestine gnjeva Boga Svemogućega.” Nisam siguran što izraz “žestoki gnjev Boga Svemogućega” treba značiti osim da je Bog stvarno veoma gnjevan!

Knjiga Otkrivenja vodi nas dalje u ovom izražavanju rječnika gnjeva. Grčki jezik ima izraze za takve riječi kao što su “gnjev”, “gnjevan”, “ljutina”, “bijes”. Ne iznenađuje nas što je zmaj gnjevan (Otkrivenje 12,12.17) ili što je bludnica Babilon puna gnjeva (Otkrivenje 14,8; 18,3). Loši dečki u većini priča spadaju u grupu tipova koji ne znaju nagledati svoje osjećaje.

Nas zaista iznenađuje koliko puta Otkrivenje opisuje Boga kao gnjevnog, ljutitog, punog srdžbe (Otkrivenje 11,18; 14,10). Kada smo se sreli s posljednjih sedam zala, Otkrivenje govori da su ona posljednje izlijevanje Božjeg gnjeva (Otkrivenje 15,1).  Prirodno da smo se ponadala kako ćemo ulazeći u 19. poglavlje ostaviti za sobom tu neugodnu stranu božanske osobnosti.

Jedan način postupanja prema ovom problemu je sjetiti se da i Stari zavjet često opisuje Boga kao gnjevnog ili ljutitog. Izgleda kao da Isus i Stari zavjet opisuju dvije sukobljene strane božanskog karaktera. Međutim, Otkrivenje nam ne dozvoljava ostajanje u ovoj zabludi. Ono veoma jasno naglašava da se čak i Janje može naljutiti (Otkrivenje 6,16.17) i s odobravanjem pratiti muke onih koji su prihvatili žig zvijeri (Otkrivenje 14,10). Očigledno je kako gnjev može biti i zdrava i nezdrava pojava, ovisno od okolnosti i pobude.

Mislim da se ključ krije u ideji kako Božji gnjev nije osjećanje, već sudska kategorija. Bog ne viče, niti bijesni. Njegov je gnjev smireno negodovanje protiv svega što remeti sreću i opuštenost svemira. Bog je Branitelj žrtava i Spasitelj potlačenih. Ove izraze ne trebamo ocjenjivanje i tumačiti na temelju naših osjećaja.

To me podsjeća na kaznu za prekoračenje brzine koju sam dobio u New Jerseyu prije mnogo godina. Na papiru su bile napisane riječi: “Narod države New Jersey protiv Jona Pauliena”.  Stvarno sam se osjetio odbačenim. Stvarno sam bio pogođen – 9 miliona ljudi ljuti se na mene! A onda sam shvatio da se nitko stvarno ne ljuti na mene, čak nisam policajac. Ja sam samo prekršio jedan dio društvenog ugovora koji treba osigurati opstanak New Jerseya. “Gnjev” New Jerseya mi je predstavljao od toga trenutka dobru pobudu.

Gospode, zahvalan sam Ti za saznanje da se osobno nalaziš na svim mjestima na kojima se događaju nepravde. Pomozi mi da čvrsto vjerujem kako ćeš ukloniti sve nepravde kada za to dođe vrijeme! (Jon Paulien, Evanđelje s Patmosa)