„Zanijeh se u duhu u dan Gospodnji i začuh iza sebe jak glas, kao glas trublje.“ (Otkrivenje 1,10)
Što je apostol Ivan mislio kada je napisao “u dan Gospodnji”? Kada je ustvari prorok dobio ovo viđenje? Teolozi koji razmatraju ovaj tekst zaključuju da odgovor nije nimalo lagan. Zato nude najmanje pet mogućih opcija.
Prva je da se radi o danu koji nazivamo Subota. Subota je sedmi dan tjedna u hebrejskom kalendaru i među Hebrejima je poznat kao Šabat. Biblija često govori o suboti kao o Gospodnjem danu. U knjizi proroka Izaije u 58. poglavlju, sam Gospod govori o suboti kao o svom svetom danu. Isus u Evanđelje po Marku 2,27.28 objavljuje da je Gospodar Subote. Prema tome, postoji snažna biblijska mogućnost da Ivan u skladu s tim starijim biblijskim tekstovima govori o suboti kao o danu u koji je dobio viđenje. Pošto je apostol Ivan veoma zainteresiran za zapovijest o danu odmora (Otkrivenja 14), vjerujem da je to i najprihvatljivija mogućnost.
Druga opcija je da se radi o danu koji nazivamo nedjelja. Kršćanski spisi iz drugog stoljeća (35 do 40 godina nakon pisanja Knjige otkrivenja) jasno se služe nazivom “Gospodnji dan” imajući u vidu nedjelju. Zamisao se temelji na činjenici da je Isus prvi dan u tjednu ustao iz groba, pa bi se, dakle, naziv mogao odnositi i na taj dan. Međutim, nemamo nikakav dokaz da su kršćani u prvom stoljeću svetkovali nedjelju.
Treća mogućnosti je da Ivan misli na dan koji slavimo kao Uskrs. Isus je ustao iz mrtvih u nedjelju, u prvi dan tjedna. Međutim, bilo je to upravo u vrijeme hebrejske Pashe. Kršćani svake godine svetkuju Uskrs u vrijeme Pashe. Ukoliko je prorok upravo to imao na umu, tada nam otkriva da je viđenje dobio u proljeće, u vrijeme Pashe.
Četvrto, možda je apostol Ivan imao na umu starozavjetni Dan Gospodnji, naziv koji se u Bibliji upotrebljava za dan velikog Gospodnjeg djelovanja na kraju svjetske povijesti. U tom slučaju Ivan bi pokušao reći da je viđenje dobio dok je razmišljao o kraju svijeta.
Peto, neki prastari dokumenti govore o posebnom “imperatorovom danu” koji je slavljen jednom godišnje, kada se narod okupljao na bogoslužje. Apostol Ivan bi u tom slučaju pokušao reći da je Gospod djelovao upravo u dan kada je izgledalo da neprijatelj ima potpunu vlast. Međutim, Otkrivenje pokazuje da je Isus Gospod, a ne rimski, zemaljski imperator.
Na moralnom, duhovnom nivou, ne bi bilo loše podsjetiti se da nam je svaki dan dar od Gospoda. Svaki dan je “dan koji Gospod stvori” (Psalam 118,24), vrijeme koje treba upotrijebiti na slavu Njemu i na blagoslov bližnjima. Svaki dan treba provoditi sa zahvalnošću. Neka vam ovaj dan bude dobar!
Gospode, Ti si mi dao ovaj dan. Vraćam Ti ga sa zahvalnošću. Posvećujem sve svoje misli i djela služenju Tebi! (Jon Paulien, Evanđelje s Patmosa)