„Da ste shvatili što znači riječ: ‘Više volim milosrđe nego žrtvu’, ne biste osudili ovih nedužnih.“ (Matej 12,7)

Biti milostiv je veliko dostignuće po Matejevom shvaćanju evanđelja. Jedan dio tog dostignuća je uzdržavanje od osuđivanja drugih, od kritizerskog ocjenjivanja pobuda i postupaka bližnjih.

Neki smatraju da je tekst u Evanđelju po Mateju 7,1 „Nemojte suditi, da ne budete suđeni!“, u stvari, peto blaženstvo izrečeno na drugi način „Blago milosrdnima, jer će postići milosrđe!“ Milost predstavlja srž pete molbe u molitvi Očenaš: „I otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima svojim!“ Milost je svakako i srž zapovijedi koju nam je Isus dao da budemo savršeni kao što je savršen Otac naš nebeski (Matej 5,48). Još smo prije nekoliko mjeseci zamijetili da je ta zapovijed izrečena u vezi s Božjom milostivom ljubavlju i prema prijateljima i prema neprijateljima.
On daje sunčevu svjetlost i kišu svima, bez obzira jesu li ih zaslužili ili nisu. Ta veza je još jasnije izražena u Evanđelju po Luki 6,36, gdje se tumači Isusova naredba da budemo savršeni kao što je savršen Otac naš koji je na nebesima i milostivi kao što je milostiv naš nebeski Otac.

Milost se ističe u cijeloj Propovijedi na Gori, u prvom Evanđelju i u cijelom Novom zavjetu. Božji dar Isusa Krista je djelo milosti. Konačni će se sud, prema tekstu u Evanđelju po Mateju 25,31-46, temeljiti na tome koliko su Isusovi sljedbenici u svoj karakter ugradili milostivi Božji karakter. Biti kritizerski raspoložen ili biti milostiv su dvije krajnosti. Značajno je da se i jedna i druga krajnost nekoliko puta spominju u Novom zavjetu. To su osnovne karakteristike dviju sukobljenih strana u velikoj borbi između Krista i Sotone. Biti osuđivački raspoložen znači pokazivati bit Sotoninog karaktera, dok biti milostiv znači biti sličan Bogu.

Naš je ljudski problem u tome što smo od rođenja skloni kritizerstvu, što smo skloni zlu. Isus želi ući u naš život i okrenuti nas u smjeru načela Božjeg kraljevstva. On želi da milost postane osnovnom karakteristikom našeg bića, On želi iz našeg bića izbrisati, jednom zauvijek, svaki trag osuđivačkog ponašanja, svaki trag kritizerstva. (George R. Knight, Hodati s Isusom po Gori blaženstva)