“I otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima svojim!” (Matej 6,12)

Prije no što upute ovu molbu ljudi trebaju shvatiti potrebu da se tako mole. Trebaju shvatiti i priznati da su grješnici.

“Oprosti nam dugove naše!” Da bismo mogli uputiti ovu molbu trebamo prvo priznati da nismo onakvi kakvi bismo morali biti. Mnogi vjernici nisu u stanju to postići. Oni o grješniku misle kao o pijanici, preljubniku, ubojici, čovjeku nečistih usana. Međutim, grijehom je obuhvaćeno mnogo više od toga. Pet novozavjetnih riječi kojima se opisuje grijeh pokazuju da on prožima i zagađuje svako područje našeg života.

Prva riječ je harmartia, doslovno prevedena znači promašiti cilj. Grijeh kao harmartia znači da nismo postali ono što smo trebali postati. William Barclay opisuje ovaj pojam kao tri etape u našem životu. Prvo, ljudi kažu o nama: “On će učiniti nešto od sebe!” Kasnije dodaju: “On bi mogao nešto učiniti od sebe kad bi htio!” I na kraju zaključuju: “Mogao je nešto učiniti od sebe, ali nije!” Grijeh kao harmartia je zarazan, zahvaća sve veći prostor.

Nisi postao ono što si trebao postati. Tko među nama ne bi mogao biti bolji muž, bolja žena, djelatnik, sin, kćerka, građanin?

Druga riječ je parabasis, koja označuje prestupanje granice između dobra i zla. I ponovno, grijeh kao parabasis zahvaća sve veći prostor u našem životu. Zar nikada nismo prestupili granicu između dobra i zla svojim neljubaznim riječima, djelima ili mislima?

Treći je pojam paraptoma, koja označuje posrtanje, kao kada se okliznete na zaleđenom putu. Ova se vrsta grijeha pojavljuje kada dopustimo da nas savlada naš temperament ili da provale naše strasti.

Četvrti je pojam anomia ili bezakonje. To je grijeh osobe koja zna što je dobro, a ipak čini zlo. To je ujedno definicija kojom većina od nas opisuje grijeh.

Posljednji je pojam ofeilema, riječ koja se pojavljuje u Evanđelju po Mateju 6,12. Ofeilema označuje dug, nevraćanje dugova. Nitko ne može tvrditi da je sve svoje dugove vratio Bogu. Grijeh je mnogo širi i dublji no što većina kršćana zamišlja. Svima nama je nužno da svakoga dana ponavljamo molbe Očenaša. (George R. Knight, Hodati s Isusom po Gori blaženstva)